Zelfcoaching
- Operationeel plan ideale opvang
- - Checklist kattenwelzijn
- - Checklist mensenwelzijn
- - Checklist administratie
- - Checklist bestuur & beleid

- Fantastisch functioneren
- - Talentenontwikkeling
- - Behoeften

- Communicatie, algemeen

Nieuws

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Talentenontwikkeling

Ontdek je talent
In de eerste plaats is het natuurlijk handig om te weten wat jouw talenten zijn, voor je enthousiast er mee aan het werk gaat. Wat je daarvoor kunt doen, is van alle taken die komen kijken bij het opvangen van katten, de competenties op papier zetten (in plaats van bijvoorbeeld plaatsbare katten op de website zetten, dat het gaat om mooie foto's te maken of uitnodigeden teksten schrijven) en jezelf voor elk onderdeel een eerlijk cijfer geven.

Als je de mogelijkheid hebt, zou je ook aan andere mensen binnen de opvang kunnen vragen om de taken (eventueel anoniem) te scoren.

Ontwikkelen talenten
Door je talenten te laten groeien, kun je een nog mooiere bijdrage leveren aan de kattenopvang. Hieronder worden een paar opties genoemd, die zowel los als samen ingezet kunnen worden.

Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP)
Voor het personeel werk je met een functionerings- en beoordelingsgesprek, een POP is een goede optie om het talent te ontwikkelen dat onder de vrijwilligers aanwezig is. Elke vrijwilliger benoemt zo elk jaar of kwartaal drie competenties (kennis, vaardigheden, houding) die verder ontwikkeld zouden kunnen worden en op welke manier (bijvoorbeeld een interne lezing over het onderwerp, thuis boeken over het onderwerp lezen, etc.) dit bereikt kan worden.

Tijdens dat jaar of kwartaal geeft de leidinggevende feedback, positief en verbeterpunten, om tijdens het werken te kunnen leren.

Aan het eind van de periode schrijft de vrijwilliger een verslagje/vult een formulier in met de eigen ervaringen om aan de competenties te werken. De leidinggevende heeft dan een gesprek met de vrijwilliger om zijn/haar feedback te geven. Deel tijdens dit gesprek ruim oprechte complimenten uit voor de ontwikkelingen die de vrijwilliger gemaakt heeft. Aan het eind van het gesprek wordt er weer een lijst met drie competenties samengesteld.

Instructies
Om het werk goed uit te kunnen voeren, zijn instructies van groot belang. Deze instructies kunnen gegeven worden door de mensen binnen de opvang die hier expert in zijn, maar ook via (interne) lezingen, workshops, opleidingen, webinars, leesboekenlijst. In de praktijk leert, over het algemeen, het gemakkelijkste, dus voordoen en tijdens het uitvoeren in stapjes uitleg geven, is meestal de beste leerschool. Je kunt daarnaast ook gebruik maken van schriftelijke instructies, bijvoorbeeld in een multomap en/of als poster (zoals een 'infographic', plaatjes zeggen soms meer dan woorden) op de werkplek.

Feedback
Zie je dat iemand ergens mee worstelt, maar kan deze persoon het in theorie wel zelf oplossen? Geef dan feedback. Bij voorkeur stel je vragen waardoor iemand zelf tot het antwoord kan komen. Als voorbeeld van zo'n hele algemene vraag, vraag je niet waar iemand denkt dat iets voor dient, maar wat die persoon ziet waar het doel mee bereikt zou kunnen worden. Heeft het haast of kan deze persoon er zelf niet uit komen, dan voer je het zelf of iemand anders uit.

Ook als het goed gaat, is het belangrijk om aan te geven dat deze persoon op de goede weg is. Dat versterkt het vertrouwen en plezier in het uitvoeren van de taak.

Ben je leidinggevende en mis je zelf (positieve) feedback? Introduceer dan bijvoorbeeld maandelijkse 360 graden feedbackgesprekken. Elke medewerker vult van tevoren per medewerker (dus ook leidinggevende) in wat er goed ging dat die medewerker deed en wat er beter zou kunnen gaan. Om het enigszins leuk te houden, is het de bedoeling dat iedereen van iedereen ook een positief punt te horen krijgt. Om het leerzaam te houden, is het ook de bedoeling dat iedereen van iedereen minimaal 1 verbeterpunt te horen krijgt. Bij 5 medewerkers (inclusief jezelf), krijg je dus van 4 mensen elk minimaal 1 positief punt en minimaal 1 verbeterpunt te horen. Tijdens het gesprek is er natuurlijk de ruimte om te bespreken wat er met die informatie gedaan kan worden.

Ondersteuning
Er zijn taken die alleen goed uitgevoerd kunnen worden met behulp van ondersteuning. Niet veel is zo demotiverend bij talentenontwikkeling als desinteresse waar iemand mee bezig is en laten bungelen als er hulp nodig is. Als een taak geen succes kan worden door het ontbreken van de ondersteuning, kan de persoon onterecht de indruk krijgen dat het falen van de taak aan de persoon zelf ligt. Zorg er daarom voor dat het van tevoren duidelijk is waar iemand ondersteuning bij nodig heeft, wees vervolgens eerlijk of dit geboden kan worden of dat er helaas geen tijd voor is en bied tot slot de benodigde ondersteuning.

Het kan natuurlijk heel goed zijn dat je structureel weinig tijd hebt om een aantal taken te ondersteunen en/of daar zelf geen expert in bent. Overweeg dan om te werken met projectleiders die to-the-point aan jou vragen kunnen stellen waarmee een vrijwilliger verder kan, die zelf expertise in huis heeft op dat gebied en die vrijwilligers uitgebreid kan ondersteunen en stimuleren.